Ume bakoitzak bere haurtzaroan etapa desberdinak pasatzen ditu. Lehenengo haurtzaroan adibidez, zailtasun gehiago dituzte edertasuna kontzeptua ulertzeko, eta oso ohiko da ez bereiztea “edertasun den gauza bat, edo ona den gauza bat”.
Bigarren haurtzaroan, ordea, bere garapen psikologikoa aberasten doa, eta gai da aurreko kontzeptuak hobeto ulertzeko. Dena den, kontzeptu batzuk ez ditu oso argi ikusiko.
Azkenik, hirugarren haurtzarora heltzen denean ezaugarri guzti horiek bereizten ditu eta emozio egoerak proiektatzen hasten da. Hori guztia hobeto ulertzeko, honako taula honetan azaltzen da:
Lehengo haurtzaroa | Bigarren haurtzaroa | Hirugarren haurtzaroa | ||
Ederra dena bereizteko gaitasuna | Unitate gutxiagoak eta sinpleak bereiztu | Unitate konplexuagoak eta zabalagoak bereiztu | Gizakien ezaugarri eta formak bereiztu | |
Jakintzak eta estetikako manifestazioak bereizteko gaitasuna | Ezin du banatu balioestatze artistikoa bereko ekintzengandik | Ekintzako edertasuna banatzen du oso konplexuak ez diren ekintzetan | Bere emozio egoera proiektatzen du objektu artistikoan | |
Ederra eta ona dena bereizteko gaitasuna | Ona eta ederra dena nahasten du | Ona eta ederra dena ondo bereizten du | Arte kontzeptuak moraltzat hartzen du |
Ekintza sortzailea
Ume bakoitzak bere garapena psikologikoa garatzen doan bitartean pertzepziozko fakultatatea ere garatzen du. Haur txikiaren prozesu ebolutiboa irudiak hizkerarekin lotuta daude, beraz, prozesu konplexua izaten da. Pixka bat handitzen denean gai da orientazio horiek kokatzeko testuinguru batean. Ume batek oso sortzailea izan daiteke, eta bakoitzak bere ezaugarriak gehituz, artearen manifestazio bat egiten du.
Aspalditik zer garrantzia dituen eskulanak lehenengo haurtzaroan, eta hauek ez ezik, musikaren hezkuntza ere konturatu ziren. Gaur egungo kontzepzio pedagogikoek diote norberak ahal duen neurrian bere pontentziala garatu behar duela. Beraz, horretarako, hezkuntza tradizionalarekin amaitu behar dugu, bakoitzak bere ezaugarriak garatu ahal izateko. Hezkuntza berri hau, umeak duen indarra sortzailea hobeto landuko du. Horregatik, esan dezakezu umearentzat arte da, bide bat berak adierazi nahi duena esateko jarduera desberdinen bidez, marrazkiak, formak, irudiak…
No hay comentarios:
Publicar un comentario